Wishlist 1975

Een whisky uit mijn geboortejaar. Daar dacht ik aan toen mij gevraagd werd naar kerstgeschenken. Zouden die er nog zijn? En vooral : zijn ze nog betaalbaar?

Het idee kiemde al sinds de Speyside-reis afgelopen pasen, toen ik in de Gordon & MacPhail Retailshop in Elgin, hartje Speyside, een fles Braes of Glenlivet uit 1975 kocht. Natuurlijk, als je naast een Mortlach 70 staat – onder een koepel met drie hangsloten welliswaar – lijkt elke fles een troostprijs. Maar toch, in het kloppend hartje van de Schotse whiskyindustrie – in de shop van één van de belangrijkste onafhankelijke bottelaars – een fles van je geboortejaar : dat doet iets met de mens. Bovendien was de fles betaalbaar, dankzij de prijzenpolitiek van Gordon & MacPhail : niet alleen de leeftijd of de smaak, maar ook de zeldzaamheid zijn bepalen de prijs.

Distillery Year 1975

Distillery year 1975 : wat is er te vinden?

Een snelle zoektocht op het internet langs levert bijna 70  flessen gedistilleerd in 1975 die courant beschikbaar zijn. Meer nog, zelfs in 2010 werden enkele ’75-ers gereleased – een Ayrshire van Signatory, een Bunnahabhain van Adelphi, een Glen Elgin en een Glenlossie van The Whisky Agency, een Longmorn van ons Belgische The Nectar. En mooi meegenomen : de meeste flessen – op exclussieve flessen van Ardbeg, Glenmorangie en Highland Park na – zijn best betaalbaar : tussen 100 en 150€.

Natuurlijk gaat de kwaliteit van de whisky voor op het symbolische jaartal ‘1975’. Liever een een onvergetelijke fles van een betekenisloos distilleerjaar dan een karakterloze dram met enkel symbolische waarde. Maar hoe ‘meet’ je de kwaliteit van whisky? De verschillen tussen vaten, ook al komen ze van één en dezelfde distillery, zijn vaak groot. En alles proeven lijkt me onhaalbaar (het zijn er teveel, en niet elke leverancier deelt even gewillig samples uit). Gelukkig vind je tegenwoordig makkelijk taste notes op het net – zowel van professionals (bv. de malt maniacs) als van liefhebbers (bv. Whiskybase). Maar een score zegt niet alles over de whisky: een uitstekende malt beantwoordt niet altijd aan het gewenste smaakprofiel.

Voor mijn longlist hierboven heb ik me gebaseerd op 7 bronnen (Jm Murray’s Whiskybible 2010, Michael Jackson, Mark Gillespy, The Malt Maniacs, Onversneden, Whiskynotes, en Whiskybase). Ik vond niet alle whisky’s terug, en de meeste whisky’s werden niet door iedereen besproken, maar vormen voor mij een eerste indicatie. Klaar voor de shortlist dus.

Wordt vervolgd.

Dit bericht werd geplaatst in 1975, Remarks. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wishlist 1975

  1. jonaspothelm zegt:

    Update
    In de oefening van deze longlist een shortlist te maken, ontdekte ik twee dingen :
    1. Het aanbod verandert snel
    2. De prijzen eveneens.
    Maar laat dit geen signaal zijn om overhaast te werk te gaan …

    Wordt vervolgd.

  2. Pingback: Whishlist 1975 (first update) | Daily expressions of sweet and sour

Geef een reactie

