Een blik terug in de tijd …

Op zoek naar informatie over enkele distilleries die tot mijn verbeelding spreken, merkte ik dat over Banff bitter weinig geweten is : aantal en vorm van de stills zijn niet geweten, inhoud en afmetingen evenmin. Banff is één van de 10 distilleries  die rond 1983 door DCL (thans Diageo) werden gesloten tijdens een enorme besparingsoperatie. Andere distilleries waren onder meer Port Ellen, Brora en Glen Mhor.

Een opmerkelijk feit in de geschiedenis van de distillery is dat het het doelwit was van een Duits luchtbombardement tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers kozen dit doelwit niet omwille van de whisky, maar omwille van het RAF opleidingskamp dat er gevestigd was …

Enfin, zo’n plek moet tot de verbeelding spreken. En de schaarse informatie die er over te vinden is versterkt alleen maar de mythe. Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen ik op de site van de Royal Commission on the Ancient and Historical Monuments of Scotland terecht  kwam en warempel het still house van Banff op mijn scherm kreeg. Nog groter was mijn plezier toen ik zag dat de twee kortnekkige distilleerketels een verschillende vorm hebben : een pear shaped pot still en een pot still met boil ball aan het begin van de nek. Dit leek me een revolutionaire ontdekking.

property of Royal Commission on the Ancient and Historical Monuments of Scotland

Maar dit was nog maar het begin van mijn ontdekkingstocht : het RCAHMS herbergt een schat aan oudere en meer recente foto’s van vergeten of intussen omgebouwde distilleries. Een kleine greep : een ontmantelde still voor de poort van Auchintoshan, sfeerbeelden uit het toen nog niet in handen van Springbank zijnde Glen Scotia, Glen Keith met vierkante schoorsteen (let op de geparkeerde auto’s!), het eveneens ter ziele gegane Brora. En nu we toch over closed en dismantled bezig zijn : Ben Wyvis, Imperial, Ladyburn, Mosstowie Lomond still in de Miltonduff Distillery, RosebankSt Magdalene en natuurlijk Port Ellen.

En er is vast nog heel wat meer te ontdekken. Bovendien laat dit archief slechts het puntje van de ijsberg die hun collectie is digitaal zien. Voor de echte liefhebbers beschrijft de site ontelbare (distillery-)foto’s die niet te zien, maar wel te bestellen zijn.

Dit bericht werd geplaatst in News. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

