Bladnoch 1991 – 21y (The Whiskyman + The Bonding Dram) 52,9%

De eerste keer proefde ik ‘m blind. Bij The Bonding Dram. Samen met negen andere cask strenght samples die meestreden naar eer door ons uitgekozen te worden als botteling. Een flinke klus om te klaren, zeker voor een trage taster als ik. Deze Bladnoch eindigde die avond voor mij op de derde plek – mij zin stond die avond op meer turf. Twee plusjes in de marge van mijn  notitieschrift verduidelijken dat deze dram mijn aandacht trok.

 Dit is wat ik mij er van herinner :

 KLEUR : Goud. Lijkt ouder dan de andere samples.

 GEUR : Olieachtig en fruitig. Peer. Ja, vooral peer. Banaan? Ronde toetsen sinaasappel. Lentekruiden. Gewichtig. Eerder gesloten? Wat scherp en metalig dieper in het glas. Onderhoudend. Alcohol springt er niet uit. Wel wat aceton.

 SMAAK : Wringt wat. Houterige tannines.  Gebrande toetsen, koffiebonen? Bitter. Wat moutig nu, bruine suiker. Stoeve fruittoetsen. Metalig. Vooral vanille. Honing ook, berghoning of kastanjehoning. Vraagt tijd.

 FINISH : Krachtig, met veel houterige vanille.

 BALANS : De neus maakt deze whisky verwachtingsvol. In de smaak meer scherpe randjes. Snijdt, en houdt dus alert. Dominiek Bouckaert proclameerde ooit op een tasting dat een onafhankelijke botteling steevast een officiële botteling met een hoek af is.

Dit bericht werd geplaatst in Bladnoch, News, Notes, The Whiskyman en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

