Dalmore (NAS) Asta Morris for The Bonding Dram & Crombé (49,1%) #AS005

Het heeft lang geduurd, met wikken en wegen, voor ik deze op de blog wou plaatsen. Dat heeft iets met ‘het smaakprofiel’ Asta Morris te maken, het label van (ex-Malt Maniac) Bert Bruyneel. En met die enkele Asta Morissen die ik tot nu toe kon proeven (de Auchroisk 1995 en de Glenburgie 2003). Subtiele, ingetogen whisky’s, die mij de indruk geven dat Asta Morris vooral op zoek gaat naar nuances, niet naar smaken. Verwacht geen schreeuwerigheid bij Asta Morris, maar zachte, introverte of intiem-breekbare expressies van (vaak) niet-evidente distilleerderijen. Verwacht geen volmondige fruitigheid of krachtige rokerigheid, maar een mistige herfstwandeling op de heide of tussen wuivende akkers. Verwacht geen literatuur, maar mijmeringen. En die indruk noopte mij na te denken over wat ik dan van een whisky verwacht, als deze poëzie, die liefde voor ‘het kleine’ mij niet kan overtuigen. Want dat is iets wat ik in een whisky zoek : overtuigd worden. Maar moet overtuiging dan altijd ‘groots’ zijn?

Neen natuurlijk niet. Maar overtuiging heeft voor mij wel iets met een ‘twist’ te maken, met iets wat ‘erbuiten’ springt. Een streep naast het blad die je dwingt je blik te herzien, een aanraking die je even uit evenwicht brengt. En die vervolgens bevestiging brengt, een nieuw perspectief opent. Of een overtuiging die je had juist kracht bijzet met nieuwe argumenten. Een Ledaig die proeft alsof je op motoronderdelen kauwt roept bij mij herinneringen op aan mijn jeugd aan de kust, nabij de haven. De Auchroisk van Asta Morris deed bij mij net het tegenovergestelde : in haar (brave) subtiliteit wiegde ze me in slaap, liet me verglijden in een dromerig universum. Niets mis met een dromerige whisky- voor alle duidelijkheid : dit is een persoonlijke aangelegenheid in mijn ‘whisky queeste’. Want zo zie ik mijn whisky-avontuur : als een grote ontdekkingstocht – liefst met wat vraagtekens die aanzetten tot uitzoeken. En ben ik nog te enthousiast aan het ontdekken, zodat ik er niet aan toekom me in een dromerige cocon terug te trekken.

Deze Dalmore proefde ik blind. Achteraf verwonderde het mij niet dat het sample uit de Asta Morris stal kwam.

Dalmore (NAS) Asta Morris for The Bonding Dram & Huis Crombé (49,1%) cask AM 005

Dalmore (NAS) Asta Morris for The Bonding Dram en Huis Crombé

Dalmore (NAS) Asta Morris for The Bonding Dram en Huis Crombé : mijmerend.

Kleur : Oud goud met een koperen toets.

Geur : Ingetogen fruitigheid, best moutig (granen). Wat pruim valt op, en in de ondertoon een licht-phenolische toets (putjesgeur). Wat nat gras, zelfs wat zuring of spinazie. Niet meteen de meest lovende karakteristieken, zie ik nu. Gelukkig opent deze whisky zich na een poos, en krijg je een volle vanille. Meer sinaasappel nu. Jonge, moutige karakter komt meer naar voor. Wat houttannines, met een stoffige toets (die mij doet denken aan een ex-wijnvat). Verdienstelijk.

Smaak : Zacht, wat egaal, en boterig. Warm. Meer appel op de tong, en rozijn. Mooi rond, subtiel, evenwichtig. Ik kan het niet nalaten op zoek te gaan naar de phenolische toets, die gelukkig afwezig blijft. Wat zeep? (Is dat het ‘boterige’? Of het phenolische? Sluit wel aan bij de bloemen die anderen hierin herkennen). Weinig deining. Zeer subtiel, maar daarom niet meer complex. Gemoedelijk. Laat zich drinken.

Finish : Medium.

Balans : Jammer van de valse start op de neus. Bloeit open, maar ik kan de eerste indruk niet van mij afzetten. Het introverte karakter van deze Dalmore die zich maar moeilijk laat kennen nodigt uit om je in details te verdiepen. Helaas viel ik op de verkeerde details? Desondanks : voor die prijs (45€) … mensen : dat laat je niet liggen !

Dalmore TBD b-side

Dit bericht werd geplaatst in Asta Morris, Dalmore, Notes en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dalmore (NAS) Asta Morris for The Bonding Dram & Crombé (49,1%) #AS005

  1. Pingback: Ardbeg’s Ardbog | Daily expressions of sweet and sour

  2. Pingback: BenRiach (Asta Morris for TastToe Two) NAS (47,9%) | Daily expressions of sweet and sour

Geef een reactie

