Whisky battle : 2x Old Pulteney 17

Nog leuker dan whisky verzamelen is het uitwisselen van flessen en ervaringen. Verhalen over legendarische aankopen of vondsten. Het ophalen van herinneringen opgeroepen door geuren en smaken. Elkaar vinden in een beschrijving. Meer nog dan ‘babbelwater’ is whisky voor mij ‘ontmoetingswater’. Nog niet zo lang geleden verschenen er twee versies van Old Pulteney 17 op tafel tijdens een bezoek aan collega Bart, tevens initiatiefnemer van de Merelbeekse whiskyclub The Golden Oak. Een leerzame ervaring.

old pulteney 17 new style Old Pulteney 17 old style

Old Pulteney 17 (46%) ~2005 Old Pulteney 17 (46%) ~2013
Kleur : goud Kleur : amber
Geur :  Citrusfris, zacht. Zoete moutsuikers, citroen en zelfs banaan. Hoe langer hoe meer tropisch. Passievrucht. Clean. Maritiem. De zee op een vroege lentedag. Geur : Vol, een rijpe boomgaard.  Een duidelijkere invloed van sherry : een zweem rood fruit, flinke rozijn, een stoffige noot. Floraal en sappige eik.
Smaak : Aangenaam, verfrissend. Citroen en best wat moutsuikers. Zuiver en subtiel, onderhoudend. Na een poos frisse sinaasappel. Wat munt? Zomers. Smaak : Vuriger. Nadrukkelijker de zoete kaart. Rozijn, sinaasappel. Wat meer astringent. Ronde houttoetsen. Peper. Rosbief.
Finish : Lang. Citrusfrisse blijft. Vanille zwelt aan. Het zoete van ananas. Bananenmilkshake. Zacht en warm als een fleeze-dekentje. Finish : medium. Rood fruit, zoet en zelfs wat karamel. Kruidig.
Balans : Ik herinner me de Old Pulteney tasting alweer twee jaar geleden. De ‘21’ was door Jim Murray toen net tot ’s werelds beste uitgeroepen. Maar de ‘17’ maakte op mij het meest indruk. Deze ‘oudere’ versie brengt me terug naar dat moment. Balans : Laat ik me misleiden door de kleur? Het vollere karakter bekoort me minder dan de frisse en ‘cleane’ oudere versie.
Dit bericht werd geplaatst in Notes, Old Pulteney, Whiskybattle en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

