Jura 23y (Signatory Vintage for The Nectar, Belgium) 56,4%

Eén van de pareltjes die ik ontdekte op het Whiskyfestival Gent enkele weken geleden. Jura, een eiland op een steenworp van het veel bekendere Islay, heeft ook een distilleerderij. Het vat dat Signatory Vintage voor The Nectar selecteerde komt dit eiland, waar George Orwell ooit vertoefde om zijn Animal Fram te schrijven.

IMGP7344Kleur : Goud

Geur : Neemt een frisse, zoete start. Maar daaronder zit een flinke turf die mooi samengaat met kruidige toetsen. Verschroeide heide. Het brengt mij terug naar mijn kindertijd : op akkertjes verbranden hobbytuinders hun onkruid en gras. Deze Jura heeft ook een erg zilte toets, en maakt zo aansluiting met de ‘Kildalton’-distilleerderijen op Islay. Turf en kruidige toetsen verhouden zich samen tegenover een fris-zoete fruitigheid : wit fruit, een vleugje groene appel.

Smaak : De alcohol is erg aanwezig. Wit fruit en rozijntjes. Pompelmoes. Tegen alle verwachtingen in erg zacht. Massieve turf : rokerig als verschroeide kruiden en heide, en best medicinaal. Aangenaam complex.

Finish : Lang. Onder de turf door verschijnt een houterige vanille. Scherp, wit fruit.

Balans : De alcohol zit mij in de weg, en brandt alle subtiliteit af. Jammer. Benieuwd hoe deze whisky met water werkt. Mij blijft vooral de potentie van deze whisky bij. Jura is een distilleerderij die mij tot op heden niet kon overtuigen – de reputatie wordt overschaduwd door de Islay distilleerderijen vlakbij waartegen ze (door mij) onterecht wordt afgewogen. Maar deze dram stond op zichzelf. Een kentering?

Dit bericht werd geplaatst in Jura (Isle of Jura), Notes, Signatory Vintage en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Jura 23y (Signatory Vintage for The Nectar, Belgium) 56,4%

  1. Pingback: Jura 30 (44%) | Daily expressions of sweet and sour

Geef een reactie

