Dit was … maart 2014

Van grote overnames of nieuwe distilleerderijen kijken we nauwelijks nog op. Maar dat het niet altijd de goeie kant op gaat, vernamen we van de charmante Bladnoch distilleerderij die in vereffening gaat. Dit en andere opvallende ‘maartse buien’ uit whiskyland voor u verzameld.

12 maart 2014 : Campari gaat voor whisky

forty creekNa de overname van Beam Inc door het Japanse Suntory vorige maand, bereikt ons alweer het nieuws van een overname. Het Italiaanse Campari heeft 120,5 miljoen euro veil voor de Canadese distilleerderij Forty Creek. Naast whisky produceert deze distilleerderij ook wodka, rum, brandy en likeuren. Hun Forty Creek whisky won de voorbije jaren heel wat awards bij verschillende competities.

Campari versterkt daarmee zijn plaats in de mondiale whisky industrie. Zij hebben reeds het Schotse Glen Grant in bezit, en brengen blends als Wild Turkey, Old Smuggler en de whiskylikeur Irish Mist op de markt.

10 maart 2014 : Bladnoch in vereffening

Het was even schrikken en er werd veel gegist naar wat er aan de hand was, maar de Bladnoch distilleerderij ging in vereffening. Ook in tijden waarin de distilleerderijen sneller groeien dan de tulpen dit voorjaar, gaat het wel eens mis. Bladnoch vroeg het faillissement aan. De distilleerderij en het bezoekerscentrum werden verzegeld. De 10 werknemers zijn voorlopig werkloos. Op dit moment is men op zoek naar een nieuwe koper, maar de vereffenaar onderzoekt eerst de mogelijkheden om bepaalde bedrijfsactiviteiten te splitsen.

Bladnoch_Distillery_2Raymond Armstrong kocht deze lowland distillery Bladnoch in 1994 over van Diageo, ’s werelds grootste alcoholproducent. De bedoeling was om er een whiskymuseum van te maken. Diageo stelde duidelijk in de verkoopacte dat Bladnoch geen whisky mocht stoken. Maar al snel begon het te kriebelen bij Raymond : als we er nu eens een werkend whiskymuseum van maken? Niet zo’n duf gebeuren waar alles opgesteld staat, maar een museum/distilleerderij in werking, zodat de mensen ook kunnen voelen, ruiken en proeven hoe whisky wordt gemaakt?

Inchgower Single malt door Bladnoch Forum gebotteld

Inchgower Single malt door Bladnoch Forum gebotteld

Diageo, die nog steeds de eigenaar van de ‘brand’ Bladnoch was, ging akkoord onder heel strikte voorwaarden. In 2000 begon Raymond Armstrong te stoken, maar hij moest onder de 100.000 liter alcohol per jaar blijven. Zijn eigen gestookte Bladnoch mocht van Diageo niet meteen op de markt verschijnen. Armstrong hoopte deze periode te kunnen overbruggen door de verkoop van ‘single cask’ whisky’s uit zijn verzameling, en dit onder het label ‘Bladnoch Forum’ – als onafhankelijk bottelaar dus. Een ander deel van het kapitaal bracht Armstrong bijeen door het verkopen van vaten aan ‘cask owners’ : deze ‘cask owners’ kopen een vat ongerijpte whisky, en mogen het na een aantal jaar (10, 12, 15?) laten bottelen. Door het vat ‘ongerijpt’ al aan te kopen, krijgt de distilleerderij al een onmiddellijke ‘cash flow’.

Toch zou de vereffening niets te maken hebben met een faillissement. Een conflict tussen de 4 eigenaars over de toekomst van het bedrijf zou aan de oorsprong liggen : twee van de beheerders wilden het bedrijf verkopen, de twee anderen, waaronder Raymond Armstrong, wilden verder met de zaak. Voor de 50% die te koop stond, werd er geen overnemer gevonden. Geruchten suggereren onenigheid tussen Raymond Armstrong en zijn broer, die mede-eigenaar is.

4 maart 2014 = Mortlach krijgt nieuwe release

Ook Diageo zoekt om zijn marktaandeel te vergroten. Nadat eerder de ‘flora & fauna’-reeks werd afgevoerd, en verschillende ‘Classic Malts’ er een NAS-versie bijkregen (Talisker Storm, Talisker Port Ruighe, Caol Ila Moch), wil Diageo ook nieuwe distilleerderijen aan de ‘Classic Malts’-range toevoegen.

Mortlach-bottles

In 1988 lanceerde UD (United Distillers, de voorloper van Diageo) de eerste 6 ‘Classic Malts’ met klinkende namen als Talisker, Oban, Dalwhinnie, Glenkinchie, Lagavulin en Cragganmore. In 1992 voegt United Distillers daar de ‘flora & fauna’-reeks aan toe. Een reeks die exclussieve bottelingen van minder gekende distilleerderijen bevat. Sommige van deze expressies worden later bij de ‘Classic Malts’ gevoegd. Intussen zijn er al 12 Classic Malts : Glen Elgin, Clynelish, Royal Lochnagar, Caol Ila, Knockando en Cardhu werden toegevoegd.

Vorig jaar besliste Diageo de ‘flora & fauna-serie niet langer verder te zetten. Wil kondigden ze een uitbreiding van het single-malt range aan. En in maart werd Mortlach gelanceerd als nieuwe single malt. Mortlach bestond reeds als 16y oude expressie in de flora & fauna reeks, maar komt nu in 4 expressies op de markt. Twee leeftijdloze expressies, de Mortlach ‘Rare Old’ (43,4%) en Mortlach ‘Special Strength’ (49%). Deze laatste exclusief voor duty free verkoop. Daarnaast komt een Mortlach 18 (43,4%) en Mortlach 25 (43,4%), uiteraard met een aangepast prijskaartje.

Eerder kondigde Diageo een investering van 13 miljoen £ aan om de Mortlach distilleerderij te renoveren en uit te breiden. Ook kondigde Diageo een nieuwe NAS-versie aan, de Cardhu Amber Rock – binnenkort in de winkelrekken.

Dit bericht werd geplaatst in Dit was ... en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dit was … maart 2014

  1. Pingback: Dit was … mei 2014 | Daily expressions of sweet and sour

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s