Glenfarclas 17y (43%)

Heel benieuwd was ik naar dit buitenbeentje van de enige overgebleven familie distilleerderij in Schotland. Ik ben erg vertrouwd met hun range : de typische kruidigheid, de rode vruchten, oloroso invloeden als koffie, mokka, wat aarde. Deze 17y oude expressie was oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar is inmiddels zowat overal verkrijgbaar. Ik was gewaarschuwd, maar dit had ik niet verwacht.

Glenfarclas 17y (46%3

glenfarclas-17-year-old-whiskyKleur : Goud, lichter dan de andere Glenfarclas expressies.

Geur : Frisse kruidigheid, als anijs en eucalyptus. Ik herinner mij een botteling uit hun ‘Heritage’-range* waar me dezelfde kruidigheid opviel, ontbloot van de sherry sluier die er anders overheen is gedrapeerd. Best zacht, met heel wat bloemige en kruidige aroma’s. Fris ook, verfrissend. Een schijfje lemoen op een zomerse middag.

Smaak : Best uitgesproken. Bourbon vat rijping vermoed ik op het eerste zicht : zacht, zeer zoet met flink wat rozijn, en fruitig. Wit fruit vooral. Witte druif. Druivensuiker. Frisse kruiden als munt en anijs. Wat peper en sappige eik.

Finish : Fino sherry. Wow. Wat verrassend.

Balans : Buitengewone expressie van deze distilleerderij. Buitenbeentje. Speelt met verwachtingen en verwondert. En verdomd lekker ook. Deze 17-jarige werd gerijpt op fino-sherry vaten in plaats van op de gebruikelijke oloroso sherry vaten. Inmiddels experimenteert Glenfarclas verder deze weg op, en zoekt ze mogelijkheden om haar range te verbreden. Vorig jaar bottelde het familiebedrijf een 43y oude whisky (deels) gerijpt op een cognacvat, dit jaar deden ze het nog eens met een 31y oude op portovat.

* : Glenfarclas Herritage : zeer licht gesherriede expressie van Glenfarclas, aanvankelijk een leeftijdsloze (NAS; No Age Statement) whisky voor de Franse markt. Maar door het succes uitgebreid met een aantal ‘vintages’ die ruimer verkrijgbaar zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Glenfarclas, Notes en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

