Boekbespreking : Stijn Hiers, “Vrijheid en Whisky”

Wat een onderneming: een Schotse geschiedenis bevattelijk neerpennen en illustreren met whiskylabels of –etiketten. En wie vluchtig doorheen het boek bladert, valt het meteen op dat er voor elke scheet in de Schotse geschiedenis wel een etiket te vinden is. Dat alleen is indrukwekkend. Maar slaagt Hiers ook in zijn opzet, namelijk een bevattelijk verhaal vertellen over de lange weg naar de Schotse (bijna-)natie? Die rijk gevulde geschiedenis over Picten, Kelten en Scotsmen begrijpelijk aan de (quasi-)leek verhelderen?

whisky en vrijheidWie op zoek gaat naar een whiskygeschiedenis, zal deze in dit boek niet vinden. Historicus Stijn Hiers vertelt over de rijke geschiedenis van Schotland. Al is whisky nooit ver af. Aanvankelijk blijft hij steken in een klassiek ‘politiek geschiedkundig’ verhaal : een chronologische opeenvolging van jaartallen, hoogtepunten en beslissende veldslagen. Met een kwinkslag en een waarlijke vertellersambitie probeert Stijn Hiers je doorheen alle John-en, Charles-en en James-en te loodsen en tevens een rode draad aan te brengen. Maar in haar vroegste bestaan was Schotland vooral een lappendeken van volken, clans, rijkjes en kleine elkaar stevig beconcurrerende stammen die een duidelijk overzicht geenszins toelaten. Een kaart van Schotland en/of wat stambomen van de voornaamste vorstenhuizen op de juiste plek hadden de lezer beter bij het verhaal gehouden. Toch staat dit stotterende, eerder anekdotische ten dienste van de doelstelling van dit boek : de vermeende Schotse natie grondvesten in haar allervroegste geschiedenis, om zo aan te tonen dat ze er in haar kern of bestaansgrond altijd al was. Een brokje sociale geschiedenis op het eind wil nog dit extra onderstrepen.

Het is wachten op de Schotse Onafhankelijkheidsoorlogen – we zitten al flink in een derde van het boek – voor de tekst vuriger wordt. William ‘Braveheart’ Wallace, de slag bij Bannock Burn : we merken dat de schrijver (en met hem de lezer) wordt beroerd. Inzichtelijke en duidelijke zinnen zonder franjes, en met terechte kanttekeningen. De geschiedenis komt haast tot leven. Meer van dat !

Doorheen het boek zorgen kaderteksten voor de link tussen het centrale verhaal en de geïllustreerde etiketten. Vol anekdotes, weetjes en verklaringen vooral over whisky vinden we hier de voetnoten die we als whiskyliefhebber liever op een centralere plaats in het boek hadden teruggevonden.

De ‘101 whisky etiketten’ vormen doorheen het boek vooral een illustratieve rol. Het is op zich een grote verdienste dat Stijn Hiers dit huzarenstuk tot een volledig en goed einde bracht. Het mooie, verrassende en bijzonder complete overzicht van niet alledaagse whisky etiketten sluit nauw aan bij wat in de hoofdtekst wordt verteld. Toch ligt juist hier ook de gemiste kans voor dit boek. Deze lange stroom van etiketten vormen een op zichzelf staand verhaal over hoe de geschiedenis voortdurend wordt gerehabiliteerd om het heden vorm te geven. Meer dan het verleden te verbeelden of te eren lezen wij doorheen de illustraties de pogingen van whiskyproducenten om zich historische gebeurtenissen en personen toe te eigenen. Meer dan een illustratie van een bestaande Schotse identiteit tonen deze schier eindeloze stroom etiketten de nood aan zo’n verhaal, zo’n identiteit – en uiten zo een fundamenteel gebrek er aan. Maar dit verhaal over de constructie van identiteit, over de ‘invention of the nation’, staat haaks op de impliciete boodschap die Stijn Hiers wil vertellen, namelijk hoe volk en natie daadwerkelijk in het verleden zijn geworteld.

Het boek ‘Vrijheid en Whisky’ van Stijn Hiers is te verkrijgen in de betere whiskyzaak, bij standaard boekhandel of op de verkoopstand van menig whiskyfestival. Prijs : 19,95€

Dit bericht werd geplaatst in Reviews en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Boekbespreking : Stijn Hiers, “Vrijheid en Whisky”