Auchroisk 22y (1990-2013), The Nectar of The Daily Dram (52,9%)

Auchroisk is zo’n distilleerderij die telkens weer mijn aandacht trekt. Onder de radar, gebouwd in de jaren ’70, bedoeld als bulk-distilleerderij voor Diageo blends als J&B. Afgezien van een semi-officiële botteling onder het Flora & Fauna label vind je deze enkel bij onafhankelijke bottelaars. Deze distilleerderij heeft alles om het lelijke eendje van de Schotse distilleerderijen te zijn. Een mooie zwaan heb ik er tot op heden niet in gevonden, maar ik blijf in sprookjes geloven.

Auchroisk 22y (1990-2013), The Nectar of The Daily Dram (52,9%)

Auchroisk Daily Drams 22 years whisky acheterKleur : Donker goud.

Geur : Wat je van Auchroisk verwacht. Rijke fruitigheid van citrusvruchten. Sinas, sinaasappelschil. Maar daardoorheen vlezige toetsen. Gebakken biefstuk, met een korstje. Ja, wat verbrande, zwavelachtige toetsen. Zelfs wat rubber. Warm. Brandende houtblokken op een haardvuur (niet als van turf, maar echt brandend hout). Kruidig ook, vooral uit de houttoetsen. Kruidige eik en sinas met een zwavelige ondertoon.

Smaak : Sinaasappel en rozijn. Flink zoet. Er duikt vanille op. Kloek, potig (niet heel verfijnd). Gebrande nootjes. Mooie ronde whisky op de tong. Na een poos steeds luider rood fruit.

Finish : Best lang. Rood fruit blijft goed hangen.

Balans : verrassende whisky die bij mij de kleur rood erg sterk oproept. Voor op een winteravond in een cottage. Of bij een maaltijd met wild : fazant en everzwijn. Ik merk dat ik zoek naar ‘iets’ wat deze whisky ‘vollediger’ maakt, want op zichzelf kan ze mij niet helemaal overtuigen. De zwavelige offnote in de neus maakt me argwanend.

Dit bericht werd geplaatst in Auchroisk, Notes, The Nectar Of The Daily Dram en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

