Auchroisk 20y (58,1%)

Een officiële botteling van de Auchroisk distilleerderij, alweer enkele jaren geleden (2010) uitgegeven door eigenaar Diageo. Het is niet de eerste keer dat ik deze exptressie proefde. Maar in tegenstelling tot vorige keer, beviel ze me deze keer wel. Waaraan dit kan liggen? Andere smaakgevoeligheden van mij, of heeft oxidatie toch een effect op de open fles?

auchroisk-20-year-old-2010-release-whiskyAuchroisk 20y (58,1%)

Kleur : Donkerder dan hout.

Geur : Warm, expressief. Sinaasappel en appelsap. Wat vlezig. Zachte houtinvloeden. Getoast hout. ‘smoky’ houtskool. Subtiel. Wat velponlijm. Met een splash water nadrukkelijke vanille en meer geschroeide houttoetsen.

Smaak : Warm en zoet. Karamelfudge. Met een dikke laag fruit overheen. Perzik, appel, sinaasappel. Wat gekonfijt zelfs. Warm als compote van vruchten. Ook hier laat het hout zich flink voelen. Tuinkruiden, boenwas, houttannines.

Finish : Rijpe noten. Snoeihout. Sappige eik. Zo lang. Tannines als in een furieuze rode wijn.

Balans : Ik herinner me de eerste keer dat ik deze expressie proefde nog erg goed. Een venijnige off-note bleef mijn pallet beheersen. Deze keer is-ie zacht en rond. Van de off-note geen spoor meer. Wat oxidatie heeft ‘m deugd gedaan. Aangename en galante whisky.

Dit bericht werd geplaatst in Auchroisk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

