Linkwood 26y (1984-2011) ‘Eleanor Whisky’ The Whiskyman (49,2%)

Ik koop niet vaak whisky op basis van recenties van anderen – eigenlijk nooit. Een “90 van Serge” (Serge Valentin – Whiskyfun) is voor mij geen garantie voor een goede whisky. I like what I like. Maar is zal eerlijk zijn : één enkele keer heb ik het wel gedaan. Op basis van een recentie in Onversneden (de helaas sinds februari 2014 gestopte blog van Johan Van Samang) kocht ik blind deze linkwood. Wat sprak me er in aan? Veel. Linkwood-expressies waren eerder zeldzaam, deze was gebotteld door de Belgische bottelaar ‘The Whiskyman‘ (Dominique Bouckaert). En vooral : Johan (Onversneden) beschreef in zijn recentie een pallet die mij (toen) vreemd was. Het klonk als een ontdekkingstocht, als het aanboren van een nieuwe ervaring, een verbreding van mijn eigen smaakpallet. Nu, vijf jaar later, is het nog steeds één van de pareltjes in mijn uitdeiende collectie. Eéntje die ik erg koester.

Helaas is deze expressie met de beste wil ter wereld niet meer te vinden. The Whiskyman bracht slechts 88 flessen, zo vermeldt het etiket. Dit roept bij mij het vermoeden op van een split cask of een vatrest. Ik ben een tijd op zoek geweest naar vergelijkbare bottelingen, maar vond geen link met dit vat.

Linkwood 26y (1984-2011) ‘Eleanor Whisky’ The Whiskyman (49,2%)

Linkwood 1984Kleur : Licht oker.

Geur : Expressief. Waxy. Best veel eik. Boenwas, lijnzaadolie. Een ware nosers-dram. Mooi fruitig ook, neigend naar pruim. Zoete vernis? Gestoofd fruit, warme appelmoes, abrikoos zoals bij de kip vroeger. Met een bolleke vanille-ijs erbij wordt gesugereerd. Ja, duidelijk. Steeds meer tuinkruiden ook. Net als in bv de Milford 15y veel eik, maar versterkt de whisky in plaats van alleen maar de smaak te bepalen.

Smaak : Krachtig. Fruitig-zoet, maar ook hier vooral de zoete eik. Kruidige honing. Gelaagd. Groene takjes van de boom. Waxy – kaarsvet, een pas gemsmeerde fietsketting – met een zoete punch. De appel is verser (knapperige ‘Pink Lady’), de citrus frisser (Limoen?).

Finish : Ik schreef in mijn notities ‘dooft misschien iets te snel uit’, en inderdaad nemen de drogende tanines het hier over van de fruitigheid. En dat geeft deze whisky op leeftijd veel waardigheid mee.

Balans : Wat een fantastische whisky. Wat een heerlijke ontdekkingsreis.

Dit bericht werd geplaatst in Linkwood, Notes en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

